Daltononderwijs

De Mariënborn is een Daltonschool. Dat betekent dat de kinderen op onze school goed leren plannen, zelfstandig worden, verantwoordelijkheid leren nemen, keuzevrijheid binnen gebondenheid hebben en leren reflecteren op hun eigen handelen.

Ieder kind heeft een eigen tempo, een eigen niveau en een heel eigen behoefte aan begeleiding en sturing. Om elk individueel kind tot zijn recht te laten komen hebben wij de kwaliteiten van het kind hard nodig. Samenwerken, zelfstandigheid, keuzevrijheid, reflectie en daarin zelf verantwoordelijkheid nemen zijn onmisbare bouwstenen om dit te realiseren. Daarbij is het kind de maat der dingen: het krijgt niet meer vrijheid dan het aankan, niet meer verantwoordelijkheid dan het dragen kan. De bedoeling is dat deze persoonlijke grens steeds iets verder opschuift.

Werken met weektaken en planborden zijn daarvoor gebruikelijke middelen in het Daltononderwijs. Ook de instructie wordt gedifferentieerd gegeven. Voor het verwerken van de verschillende taken of werkjes krijgt het kind lestijd. Zelf mag hij/zij de volgorde bepalen waarin de taken afgewerkt worden. Het kind krijgt op die manier de ruimte om in eigen tempo en niveau en volgens zijn/haar eigen behoefte aan begeleiding en sturing zijn/haar taken op een goede manier af te werken. Kinderen worden gestimuleerd om samen te werken, kritisch en verantwoordelijk te zijn naar elkaar en naar zichzelf.

In ons Daltonboek staat gedetailleerd uitgewerkt hoe op de Mariënborn het Daltononderwijs wordt vormgegeven. Iedere Daltonschool geeft namelijk op zijn eigen manier vorm aan het Daltononderwijs. Daltonboek de Mariënborn.

Meer weten over Dalton?
Neem dan eens een kijkje op de website van Dalton Nederland.

Kinderen worden gestimuleerd om samen te werken, kritisch en verantwoordelijk te zijn naar elkaar en naar zichzelf.

Neem contact op:

12 + 12 =